Digitalització, serveis públics i acció social

Digitalització, serveis públics i acció social

La digitalització és un dels reptes present i futur més importants per les administracions públiques i més concretament aquelles que desenvolupen polítiques d’acció social.

El seu desplegament però està ple de potencialitats, dificultats i amenacés. El camí cap a la digitalització dels serveis socials i, en general, de les polítiques d’atenció a les persones és un fet imparable però també de difícil recorregut i necessitat d’un full de ruta rigorós i ambiciós. Al curs es volen identificar quins sons els obstacles i oportunitats que tenen les administracions públiques actualment per a incorporar les tecnologies de la informació a la seva gestió quotidiana. Un segon element d’anàlisi és reflexionar sobre les avantatges i inconvenients de la digitalització en els processos d’atenció a les persones. En aquest camp s’obren dues grans preguntes: quin paper han de jugar l’automatització i els algoritmes a les polítiques socials? i quins valors pot aportar l’atenció digital i a distància?. Finalment un element clau en el camp de la digitalització és el de la justícia i equitat en l’accessibilitat a les polítiques socials. I en aquest punt cal reflexionar si a major digitalització més dificultats d’accés i un eixamplament de la bretxa digital.

Resum del programa del curs:

-Les polítiques socials i la digitalització. Oportunitats i amenaces. Lucia Velasco, ONTSI

-Reptes i estratègies de l'administració pública en l'àmbit de la digitalització. Miquel Estapé, CAOC

-La digitalització dels serveis públics d'acció social. L’e-social. Estratègia de digitalització dels serveis socials a Catalunya-Josep Maria Forné, Gencat; Projecte RESISOR. Historia social única a Andalusia-Gema Luque, Junta de Andalucía; Transformació digital i innovació social a la ciutat de Barcelona-Lluís Torrens, Ajuntament BCN.

-L'atenció digital des de l'acció social. Toni Codina, Fund.Isocial

-Digitalització per a la transformació de l'atenció social i els serveis públics i tecnologia al servei de les persones. Helena Zaum, Microsoft; Ester Sarquella, Apple

-Algoritmes i bretxa digital. Hungria Panadero, Fund.Ferrer i Guárdia; Michael Donaldson, Ajuntament BCN; Albert Sabater, OEIA.