Termes de referència: Avaluació del projecte “Construcció de polítiques de béns comuns per a una transició ecosocial feminista”
OBJECTIUS, ABAST I LIMITACIONS DE LA INTERVENCIÓ
Objectius
La finalitat d'aquests termes de referència és sol·licitar serveis de consultoria a empreses individuals o grups de consultors (amb les qualificacions adequades d'acord amb els termes de referència) per a una avaluació final del projecte amb la finalitat d'aportar informació que permeti:
Avaluar l'adequació del projecte a les necessitats institucionals i de context.
- Avaluar l'execució del projecte a nivell tècnic, d'acord amb la planificació inicialment realitzada, proporcionant informació sobre els factors que han facilitat i/o obstaculitzat l'execució de les activitats, així com les mesures adoptades per l'ONG en execució.
- Elaborar conclusions i recomanacions per a l'orientació de futures intervencions basades en lliçons apreses que puguin ser útils en intervencions similars.
Abast temporal de l’avaluació
El termini de l'avaluació abasta el període comprès entre 1 de gener de 2022 i 30 de juny de 2025. L'àmbit geogràfic de l'avaluació se centrarà en les accions a Catalunya amb abast geogràfic global en algunes actuacions concretes del projecte.
Per dur a terme l'avaluació, cal incorporar l'Enfocament Estratègic basat en Gènere i Drets Humans (EBGiDH), tal com estableix el Pla Director de l'ACCD. La incorporació de l'EBGiDH en l'avaluació de l'acció implica analitzar i discernir si la intervenció promou/protegeix els drets humans i la igualtat de gènere.
- Centrar-se en el disseny, els processos i els resultats de la intervenció, amb l'objectiu d'acreditar els seus efectes en les relacions/inqualitats de gènere i en l'exercici dels drets humans.
- S'entén com un procés que fomenta la participació dels titulars de drets,
- Que contribueix a la rendició de comptes i al desenvolupament de capacitats i a promoure l'apoderament i la transformació per a la igualtat de gènere i la realització dels drets humans.
- Que incorpora i té en compte els resultats i impactes sobre les relacions de gènere i les dimensions dels drets humans. És responsabilitat de l'equip avaluador integrar l'EBGiDH a través dels criteris, preguntes d'avaluació i indicadors per a cadascuna de les qüestions previstes, per tal de garantir que es recullin evidències sobre els efectes de les intervencions sobre les relacions de gènere i la situació dels drets humans, especialment per a dones i homes.
- Tenir en compte la participació activa dels titulars de drets, i especialment de les dones, com a element clau per enfortir les seves capacitats i promoure l'apoderament dels col·lectius implicats en el projecte.
És responsabilitat de l'equip avaluador establir un sistema d'avaluació clar, transparent i participatiu per promoure la rendició de comptes als grups d'interès i la seva participació activa en el procés d'avaluació.
Limitacions de l’avaluació
L'avaluació està limitada pel pressupost i calendari disponible per a la seva implementació.
FASES I EINES DE L’AVALUACIÓ
Fases de l’avaluació
L’avaluació constarà de les següents fases:
- Plantejament: definició de les característiques de l’avaluació
- Preparació de l’avaluació: estudi documental i informe per concretar la metodologia i establir els criteris d'avaluació. La metodologia proposada ha d'incloure l'ús de mètodes qualitatius i quantitatius i reunions amb les parts interessades involucrades en el projecte integrant l'enfocament basat en el gènere i els drets humans d'una manera coherent amb els objectius i objectius de l'avaluació ja establerts.
- Realització de l’estudi d’avaluació: recollida d’informacions, treball de camp, anàlisi de resultats i elaboració de la relatoria preliminar.
- Gestió dels aprenentatges de l’avaluació: triangulació dels resultats, elaboració de l'informe final d'avaluació amb les conclusions i recomanacions pertinents.
En cada etapa s'hauran de descriure les activitats, el lloc on es realitzaran, els recursos i el calendari.
Mètodes i eines d’avaluació
S'ha de detallar la metodologia i els instruments utilitzats per a la recollida de dades i la recollida directa d'informació. És recomanable utilitzar tècniques participatives que combinin informació qualitativa i quantitativa.
Durant la fase d'estudi i anàlisi de la documentació del projecte, l'equip avaluador tindrà accés als documents relacionats amb la intervenció necessària per a l'avaluació del projecte.
Perfil de l’equip d’avaluació
L'avaluador o equip avaluador pot estar format per un o un grup d'experts amb els següents perfils i qualificacions:
- Qualificació i formació de l'equip de consultors en anàlisi i tècniques quantitatives i qualitatives de dades.
- Coneixement del context cultural, social i polític i del marc jurídic català
- Experiència demostrable en avaluacions amb un enfocament de gènere i drets humans (EBGiDH).
- Forta experiència en l'avaluació de projectes d’Educació per al desenvolupament, principalment projectes centrats en el sector dels serveis públics, especialment de l'aigua i l’energia i amb coneixement del marc teòric i pràctic d’ecofeminisme. (mínim 5 anys)
- Coneixement dels principis de la gestió del cicle de projectes i els mètodes de treball;
- L'experiència en la realització d'avaluacions i/o estudis de l'Agència Catalana de
- Cooperació al Desenvolupament (ACCD) serà un valor afegit.
- En el cas d'un equip d'avaluació, la seva composició d'experts ha de ser equilibrada, de manera que els diferents aspectes de l'avaluació del projecte (mètodes i tècniques d'avaluació), tal com s'estableix en aquests TdR, incloses les qüestions transversals, estiguin totalment coberts;
- Experiència demostrable i especialització en metodologies participatives.
RESULTATS ESPERATS
S'especificarà la relació de productes derivats de l'avaluació, les seves característiques i terminis de lliurament. S'inclouran els següents elements:
- Informe d'especificació metodològica
- Informe d’entrevistes
- Informe d'avaluació preliminar
- Informe final d'avaluació. Aquest informe inclourà resultats, conclusions, lliçons apreses i recomanacions.
- Informe executiu
- Devolució a les entitats dels resultats
Tots els informes aniran acompanyats d'annexos que continguin les fonts de verificació de l'abast dels indicadors proposats.
Nota: L'equip avaluador ha d'incloure a la portada de cada producte la frase "l'opinió expressada per l'equip avaluador no es correspon necessàriament amb la de l'ACCD".
PERÍODE D’AVALUACIÓ
L’avaluació es realitzarà durant un període aproximat de 16 setmanes.
Els terminis d'avaluació així com les dates de lliurament dels informes es fixaran en el contracte a signar amb l'assessor avaluador. L'informe final no es lliurarà més enllà del 30 de novembre de 2025.
Calendari aproximat:
- Preparació administrativa, aproximadament 1 setmana
- Estudi de la documentació, aproximadament 2 setmanes.
- Entrevistes, aproximadament 4 setmanes
- Preparació de l’informe, aproximadament 7 setmanes
- Devolució i entrega final, aproximadament 2 setmanes
PRESSUPOST
L'avaluació té un pressupost de 21.000 € amb impostos inclosos, que ha d'incloure totes les despeses.
PRESENTACIÓ DE PROPOSTES
La proposta tècnica ha de contenir almenys la informació següent:
- Metodologia de treball detallada; aquesta secció es considera molt important, s'espera que l'equip d'avaluació detalli la metodologia suggerida per respondre les preguntes d'avaluació segons la llista de fonts de verificació, informació útil i actors.
- Pla de treball amb el calendari
- Pressupost detallat
- Currículums dels membres de l'equip avaluador
Les propostes es poden enviar fins al 15 de juliol de 2025, a través del següent correu electrònic: sensibilitzacio@esf-cat.org, indicant a l'assumpte "Avaluació externa final del projecte ACCD".
Podeu descarregar els termes de referència complets amb tota la informació aquí.