Connectant identitats a través del Patrimoni Cultural - Projecte Rebelah

Connectant identitats a través del Patrimoni Cultural - Projecte Rebelah

Durant el projecte "REBELAH - Religió, creences i laïcisme en el patrimoni cultural per a fomentar la inclusió social en la formació d'adults", s'han realitzat tallers, conferències, xerrades i moltes altres activitats per a crear i fomentar eines on treballar la inclusió, la religió i el patrimoni per a persones educadores i líders comunitaris/asos.

Les narratives exclusionistes que sorgeixen en tota Europa arriben també als entorns d'aprenentatge, afectant sobretot l'alumnat pertanyent a minories religioses i ètniques.

En un grup de formació amb 15 persones adultes: a Espanya, 3 participants se sentirien incòmodes/as amb un/a company/a musulmà o romaní; a França 2 i 3 respectivament; als Països Baixos, 1 cadascun; i a Hongria més de la meitat del grup se sentiria incòmode amb un/a company/a musulmà o romaní (Eurobaròmetre especial 493, 2018).

En tal context, el patrimoni cultural és una eina essencial perquè tant les persones formadores com l'alumnat recuperin el passat plural d'Europa en favor d'espais d'aprenentatge inclusius i assegurances.

Durant el projecte "REBELAH - Religió, creences i laïcisme en el patrimoni cultural per a fomentar la inclusió social en la formació d'adults", s'han realitzat tallers, conferències, xerrades i moltes altres activitats per a crear i fomentar eines rellevants per a persones educadores i líders comunitaris/asos.

Aquest projecte és una associació estratègica Erasmus + de dos anys que involucra a 6 organitzacions en 4 països: Storytelling Center (NL), University of Groningen (NL), Elan Interculturel (FR), Kepes (HU), Ibn Battuta Fundació (*SP) i La Xixa Teatre (SP) com a coordinador del projecte, les quals de manera conjunta han elaborat diferents recursos i manuals per a poder treballar els diferents objectius del projecte:

  • Fomentar la inclusió, la diversitat i la no discriminació, amb especial atenció a les minories religioses.
  • Promoure el valor social i educatiu del patrimoni cultural europeu i el seu potencial per a generar la convivència interreligiosa.
  • Ampliar i desenvolupar les competències del personal formador de persones adultes per a fomentar la inclusió a través de la seva pràctica docent.

A continuació compartim els diferents recursos que podran trobar, al seu torn, en la pàgina web del projecte: https://es.rebelah.eu/results

Manual: INCLUSIÓ, RELIGIÓ I PATRIMONI EN L'EDUCACIÓ PER A PERSONES ADULTES

Manual per a la formació de formadors/as

Els continguts del manual inclouen una introducció teòrica sobre el valor educatiu del patrimoni cultural per a generar entorns d'aprenentatge inclusius amb especial atenció a la religió i les creences, seguida de mòduls sobre diferents eines que són rellevants perquè el/la formador/a adquireixi competències interculturals en la seva pràctica docent. Cada mòdul funciona com un "viatge d'aprenentatge / camino d'autodescobriment" on el personal docent poden prendre consciència sobre el seu patrimoni cultural i la seva identitat, com això impacta la seva pràctica docent i com fer-la més inclusiva.

Kit d'eines per a formadors/as de persones adultes:

Manual: ENTORNS D'APRENENTATGE INCLUSIUS A través DEL PATRIMONI CULTURAL

Mapa Interactiu: MAPA INTERACTIU I INFOGRAFIES

El kit inclou un mapa interactiu amb narratives multiformat sobre elements del patrimoni cultural, 24 infografies d'Espanya, Països Baixos, França i Hongria i un manual d'activitats basades en el patrimoni cultural per a trencar el gel i fomentar la cohesió de grup en entorns d'aprenentatge.