5è Curs Anual de l'aFFaC - Educació i sostenibilitat
Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) inaugurem el nostre 5è curs anual, que aquest any girarà entorn els conceptes d’Educació i Sostenibilitat, un tàndem necessari per fer front a l’emergència climàtica existent.
Un any més, l’aFFaC ofereix un espai formatiu que posa a disposició de tota la comunitat educativa (equips docents, equips directius, educadores, psicòlogues, pedagogues, integradores, estudiants d’educació, famílies, voluntàries i altres agents) un seguit de recursos i eines per ampliar i compartir coneixements.
DESTINATÀRIES
El 5è curs anual aFFaC s’adreça, principalment, a:
- Professorat i equips directius de centres educatius.
- Personal d’educació especialitzada (pedagogues, psicòlogues, educadores i integradores socials, logopedes…).
- Estudiants d’educació, psicologia, sociologia, antropologia, ciències polítiques, etc.
- Famílies i altres agents de la comunitat educativa.
- Qualsevol persona interessada en la matèria.
El 5è curs anual de l’aFFaC se centrarà en abordar l’educació sostenible com una de les eines de transformació més necessàries en l’actualitat. L’emergència climàtica ha posat de relleu que cal un gran canvi econòmic, social i també educatiu per garantir la sostenibilitat del planeta i la justícia global.
Recentment a l’aFFaC hem introduït l’educació sostenible dins dels nostres eixos d’incidència política i social i, precisament per aprofundir en la problemàtica ambiental actual, hem volgut organitzar un curs d’especialització amb els principals referents en la temàtica:
- Àlex Guillamón. Coordinador de l’associació Entrepobles i membre del Consell d’Administració d’Advocacy Network.
- Jordi Oliver. CEO de la consultoria de sostenibilitat Inèdit i professor d’Anàlisi de Cicle de Vida i ecodisseny.
- Emily Bohobo. Activista mediambiental i directora d’storytelling de l’organització mediambiental Youth4Future.
- Francisco Vera. Activista membre de l’organització Fridays For Future i ambaixador de bona voluntat de la Unió Europea.
- Adolfo Agundez. Professor de la Université de Sherbrooke i especialista en l’educació ambiental en relació amb el canvi climàtic.
- Andrea Corres. Investigadora de la UOC en competències educatives en l’educació pel desenvolupament sostenible.
- José Moya. Professor i doctor en Ciències de l’Educació, i autor del llibre “Un currículo para un mundo sostenible #ODS2030”.
- David Lladó. Arquitecte i soci i fundador de DAC Arquitectura, especialitzada en la rehabilitació i reforma edificatòria.
- Mamen Artero. Arquitecta especialitzada en bioconstrucció i permacultura. Cofundadora d’El Globus Vermell.
- Carles Soler. Soci fundador de l’associació Menjadors Ecològics, que promou la producció agroecològica local i els menjadors de proximitat.
- Lidón Gasull. Directora de l’aFFaC i advocada.
- Anna Cabré. Científica física del clima i oceanògrafa amb formació en astronomia i cosmologia.
PROGRAMA
Aquesta 5a edició del curs anual aFFaC es desenvoluparà al voltant de 5 grans temes:
15 de novembre, de 17:30h a 20:30h
Primera sessió: L’emergència climàtica: un fenomen global, a càrrec d’Àlex Guillamón i Jordi Oliver.
17 de novembre, de 17:30h a 20:30h
Segona sessió: La generació del canvi: de l’emergència a l’acció, a càrrec d’Emily Bohobo i Francisco Vera.
22 de novembre, de 17:30h a 20:30h
Tercera sessió: L’educació ambiental com a eina de canvi, a càrrec de Adolfo Agundez, Andrea Corres i José Moya.
24 de novembre, de 17:30h a 20:30h
Quarta sessió: Espais escolars sostenibles: canvis i transformacions, a càrrec de David Lladó, Mamen Artero, Carles Soler i Lidón Gasull.
29 de novembre, de 17:30h a 20:30h
Cinquena sessió: Alternatives pràctiques per a la sostenibilitat en l’educació. En aquesta sessió coneixerem 4 projectes d’entitats diferents que han dut a la pràctica la sostenibilitat en l’àmbit educatiu de forma exitosa. El tancament del curs anirà a càrrec d’Anna Cabré.
RECONEIXEMENT
El 5è curs anual de l’aFFaC compta amb el reconeixement de l’IDP-ICE (Universitat de Barcelona): un reconeixement que té els mateixos efectes per al professorat que les activitats incloses en el Pla de formació permanent del Departament d’Educació.
El certificat d’aquests cursos s’incorpora directament a l’expedient de formació de cada professor/a (XTEC) i es pot utilitzar com a acreditació per participar en els diferents concursos o convocatòries del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, amb els termes que indici cada convocatòria.