
Treballadores i treballadors de dades. La IA vista des de la base – IV Jornada sobre Pensar la Justícia Digital Global
Els i les treballadores de dades són la base de la piràmide del desenvolupament de la intel·ligència artificial. Les seves condicions de feina i les seves experiències mostren un sistema de desigualtat.
Cada cop més, les eines basades en intel·ligència artificial es colen en la nostra vida quotidiana, des de la producció dels continguts que es distribueixen i comparteixen per les xarxes o a les plataformes de missatgeria, fins a la nostra relació amb l’administració. Però per poder valorar correctament el fenomen d’expansió de la intel·ligència artificial necessitem conèixer les dimensions del desenvolupament d’aquestes eines que sovint s’invisibilitzen intencionadament.
La figura dels i les treballadores de dades és una d’aquestes dimensions. Sostenen sobre les seves esquenes el pes de la intel·ligència artificial, són una peça clau i discreta i, sobretot, són una de les peces que mostren fins a quin punt el model de desenvolupament d’aquestes eines es basen en la desigualtat: les seves condicions laborals davant el lucre de les grans empreses; les amenaces per a la seva salut i els seus drets, davant la pompa de les presentacions de nous sistemes.
Aquesta jornada permet conèixer i apropar-se a la realitat dels i les treballadores de dades. Conèixer el context d’un fenomen global amb implicacions molt diverses i sentir les veus i les experiències dels i les protagonistes. Una taula formada per treballadores i treballadors amb perfils diversos i de diferents procedències geogràfiques permetrà abordar les múltiples cares d’aquesta realitat amagada.
- Dia: 18/06/2025
- Hora: De 17.00 a 19.15